Tuesday 14 November 2017

TRIP BEIJING PART 4 (30 & 31 Oktober 2011)

30 Oktober 2011..second last day kami di Beijing..banyak betul benda kami belajar..banyak betul kenangan kami cipta dengan geng2 office..dengan harapan kami balik kerja lagi semangat..kami kenal each other..jadi rapat..yang sebelum ni kata tak sembang rupanya rabung..bila cakap kalah murai..yang selama ni ingat sombong rupanya kaki melawak..haha semua kami kenal masa ni...alhamdulillah...teguh PKNK...so that day kami masih lagi pi beberapa tempat untuk habiskan poket yang dah nak kering..hihi...

Sepatutnya dalam trip kami akan dibawa ke Tianjin masa hari ni..tp travel agent kata cuaca di sana tak elok dan kabus tebal..so kemungkinan tak sempat sampai awal dan perjalanan amik masa yang panjang..so kami cancel ke Tianjin dan meneruskan lawatan di lokasi sekitar Beijing aja....

Driver bas kami


















Then kami ke satu tempat bangunan ala2 enggeris di Beijing..kawasan yang mcm shopping centre tp design bangunan bentuk Chinese semua..kat tengah tu ada track keretapi lama...kami byk posing kat keretapi tu ja..tp apa yang paling ingat masa ni, kami hilang sorang budak kecik yang sesat...hahah..izmir..dah la dia xdak line phone..so mmg xdpt nak call.kami semua tunggu dalam bas punya la lama..en din keluar cari pun tak jumpa..rupanya dia sesat keluar ikut tempat lain sorang2..haha ..kenangan sungguh..boleh sesat..



















Then lepas izmir dijumpai..kami semua gerak..pergi ke masjid untuk solat..masjid lawa..lanskap pun lawa ..Beijing Niujie Mosque terletak di Daerah Xuanwu Beijing. Masjid Niujie adalah masjid terbesar dan tertua di Beijing.

Masjid Beijing Niujie pada asalnya dibina oleh Nasruddin, anak seorang imam Arab yang datang ke China untuk memberitakan kepercayaan Islam pada tahun 996 (Dinasti Song Utara). Projek-projek pengubahsuaian utama telah dijalankan pada tahun 1442, semasa zaman Maharaja Kangxi (1662-1722). Selepas penubuhan Republik Rakyat China pada tahun 1949, Masjid Niujie Beijing sepenuhnya dicat dan dihias semula.

Bangunan-bangunan di dalam masjid Beijing Niujie disusun secara simetri. Bangunan-bangunan utama termasuk Minaret yang ada dalam gaya Cina tradisional, Dewan Doa, Stele Pavilion, dan sebagainya. Banyak peninggalan budaya penting, seperti stel dari Dinasti Ming (1368-1644) dan hollowware gelas dari Dinasti Qing (1644-1911), dipelihara di masjid. Dari masa lalu hingga saat ini, umat Islam datang ke sini untuk berdoa setiap hari. Sekarang kawasan Niujie di luar masjid adalah tempat kediaman bagi lebih daripada 13,000 umat Islam di Beijing.

kami sempatla bergambar..haha..gambar lagikkk..















Sempat bergambar dgn ajk masjid..






singgah beli makanan halal...kami beli gak..
Sugar Coated Haws...ceri/apple bersalut karamel..
Last day...31 Oktober 2011..kami siap packing semua barang yang dibeli..bertolak awal ke airport sebab nak balik dah Malaysia..ni part kami semua menunggu di airport..




MH 370 dalam kenangan




masing2 ada helikopter..cuma xleh naik











Jom balik..selesai semua part untuk kengkawan yang rindukan Beijing..lain kali kalau ada rezeki kita ke sana lagi ya kawan2..yang mana nak set itenary boleh ja follow itenary kami..cuma korang kena la study skit..blog aku ni lebih pada nak review kenangan masa silam..tp boleh jer tengok tempat2 best kami pergi..mohon maap la kalau xder nama tempat...xjumpa dah nama ...even mr google pun kdg2 xjumpa..hihi..babai.......


TRIP BEIJING 2011- PART 3

KENANGAN TRIP BEIJING 2011- PART 2
KENANGAN TRIP BEIJING 2011 -PART 1

No comments:

Post a Comment