Sunday 25 February 2018

PULAU TUBA - KURSUS TRANSFORMASI MINDA

Hai...Assalamualaikum

Hari ni akak nak update skit perjalanan akak ke Pulau Tuba Langkawi...Akak ke sana atas urusan kursus dengan jabatan..mmg kursus di aturkan oleh jabatan akak..ni la pertama kali akak sampai ke Pulau Tuba..Lokasi Langkawi Kedah..Kalau naik feri dr kuala perlis..turun ke jeti Kuah then jalan skit ke arah kedai nasi kandar tu keluar terus menuju ke jeti Pulau Tuba..kat situ akak naik boat laju ke Pulau Tuba,..Masa ke Pulau Tuba cuma 10 minit...tapi 10 minit rasa lama sbb boat meloncat atas air laut dengan keadaan tulang punggung menyentak..haha..lain kali bawak kusyen nahhhh..

Ok sampai nye kat sana kami akan bermalam di Tuba Beach Resort untuk 3 hari 2 malam..Masa kami pergi ni ..tak ramai org..kami ja berkursus di sana...Time akak pegi sana ..anak2 akak demam..so hati memang rasa kelat la..encik suami kena cuti jaga amshar wafiq yang demam + penat...MC 2 hari amshar tak ke sekolah..termasuk la encik suami..tapi apa kan daya..tak boleh nak cancel nama mudah2 camtu ja...akak pegi jugak..hurmmm redho je la..nasib baik encik suami sgt memahami...

Amshar Wafiq kena sedut gas..
So akak teruskan berkursus..encik suami bgtau semua keadaan ok ja..takperla..so hari kami sampai dah aktiviti berkursus mcm biasa saja..petangnya kami berjalan2 sekitar pulau naik van sewa Pak Ngah..lupa pulak amik no phone..lps selesai bergambar kami makan mee udang/ ketam kat tanjung Pandan..Akak pilih mee ketam..sungguh fresh..ketam tak keras mcm kat tempat kita..kulit lembut ja ..semua isi boleh makan..tp akak lupa pulak nak amik gmbr..lapaq sgt..hahahaha...maapkan akak...

Posing dulu sebelum makan.

Posing nampak tali handbag saper la pulak..adooii

So abis je jalan..kami dengar cerita Pak Ngah dalam van...rupanya dah lama penduduk pulau tuba ni menetap di situ..tak dengar sgt,,rasanya tahun 1965 camtu...penduduk ramai dr kedah dan pindah ke situ..penduduk ada lebih kurang 5000 org..ada 2 buah sekolah rendah dan 1 sekolah menengah..katanya sejak tahun 2000 baru la ada elektrik ke pulau tuba..sebelum ni berkeadaan gelap dan ada generator..itu pun di pasang hanya waktu malam..bekalan elektrik di tarik dr Langkawi ke Tanjung Pandan ni la..so mmg pulau ni sgt old style..xder pembangunan bangunan tinggi..ada cuma rumah2 kampung..dan naik motor kereta pun tak perlu lesen..kawasan yang tak disentuh la katakan..so air laut cantik sgt2...kagum dengan ciptaan Allah..subhanallah

So malam kami teruskan aktiviti kursus..paginya kami qiyamullail di tepi pantai..melihat keindahan matahari terbit..subhanallah..akak mmg tersentuh..sungguh kerdil kita ni sebagai umat manusia..hamba Allah yang naif...tak mampu langsung nak sangkal apa  yang Allah ciptakan untuk kita...moga selalu istiqamah..

Petangnya kami jalan2 lgi..aktiviti sendri..so kami jelajah jeti dekat dengan Tuba Beach Resort ni..kami naik basikal dan jalan sampai ke hujung..lokasi filem Keith Foo dan Fazura dalam filem Langit Cinta..Subhanallah cantik ngat..air laut bersih...nampak ikan2..

Life is complicated

Naik Beskal..gayat takut jatuh laut

Bos ikut suruh balik..lama sgt main air laut,..

Pakcik dan anaknya...ramah sungguh

Gaya aku selalu rosakkan gambar minah2 lawa nih..maap

Geng Lelaki jeles gambar kami cantik...then depa boh caption

Rare posing dr aku..maapla kawan2...

So abis ja petang tu kami balik ke resort..then malam ada aktiviti lagi..best...byk pengisian..kami positifkan diri terima teguran..siapa kita nak kata perfect sgt..muhasabah mana kesalahan diri..niat ke sana untuk ubah diri jd lebih baik...percaya apa yg berlaku semua Allah aturkan..bukan sengaja nak jd..kita hanya penyebab tapi Allah penentu...tak perlu nak salahkan orang lain..selami hati dan diri..apa yg kita dah buat untuk bantu diri sendri berubah..bukan fikir org lain kena berubah..tapi fikir kita tu berubah ke tak...Allahuakbar..byk betul khilaf diri...kosongkan minda ambil yang positif..buangla yg negatif tu...perbaiki diri bukan suruh org lain perbaiki diri...kalau tak nampak lg mcm tu..hitam nya hati kita tu..cucila...Allah..Allah..Allah...

So esoknya pagi kami qiamullail lagi di tepi pantai..subhanallah..indah..then kami buat aktiviti tepi pantai..air surut jauh..so boleh buat aktiviti..then kami isikan masa tgk ciptaan Allah..rekod semua yang Allah cipta kat situ dalam gambar kenangan kami...

Lps habis bergambar kami terus ada aktiviti..then kami posing skit sebelum tinggalkan Tuba...Byk lagi gambar akak nak share..tp rasa cukup dah kot..

Group PKNK Kemaih Baq Ang

so akak suggest korang pegi la tengok keindahan pulau tuba ni..mmg lawa..kenangan tu untuk direnung..difikir...di hayati..bukan untuk dibenci..so akak rasa terkesan...biarla apa yg jadi kat diri kita tu sebagai permulaan untuk jadi lebih baik...selami hati dengan rasa rendah diri..tundukla...siapa kita untuk komplen tentang makhluk Allah yang lain..jangan jadi bangau...asyik memberi alasan untuk menyalahkan org lain..Berhenti sejenak..tokmaninah..pikir kat mana kesilapan diri dan perbaiki...kalau bukan untuk Allah..untuk siapa lagi...Allah tentukan semuanya...kita adalah pilihan Allah....

Sekian coretan akak..ambil yang POSITIF..anggap ja teguran untuk baiki DIRI SENDRI..bukan untuk ORG LAIN...muahhhh...jom ke Tuba lagi lepas ni...