Thursday 19 October 2017

KITAR SEMULA MULA DARI RUMAH

hai..memandangkan aku suka sgt la berblog sekarang ni..petang ni akak dapatla idea nak menulis tentang kitar semula...pengalaman aku ke Jepun dan apa yg aku tengah buat skrg..

kalau dilihat pada fakta Malaysia..korang tau dak yang negara kita ni banyak sgt hasilkan sampah. Kadar peningkatan sisa 2,400 tan/sehari tau..punya la byk sgt sampah kita buang..kalau di Kedah ni sisa buangan meningkat jadi 3.845 % untuk tahun 2016..korang bayangkan la tempat buangan sampah yang akak lalu tu dekat area Kubang Pasu tu dulu lebih cepat tinggi dr pokok kelapa sawit..tempat buangan sampah tu cuma bertahan 5-6 tahun ja..tapi disebabkan negara kita xder banyak ruang tanah untuk buang sampah,so penggunaan melebihi dr yang sepatutnya..semua tu lama2 kena bukak jugak tanah baru untuk buang sampah..apala masa depan anak2 akan datang kan??

Banyak kaedah yang dicadangkan untuk buang sisa ni..tp perlukan kos yang tinggi..so antara nya adalah incineration..pembakaran sampah jadi penjanaan kuasa elektrik..tp kat Malaysia taktau la ada ke tak..negara lain dah byk guna kaedah ni..selain tu kaedah paling efektif adalah program kitar semula..tapi kat Malaysia masih belum byk kesedaran..org tetap buang sampah campur2 dan tak asingkan..bila semak balik byk program dah buat tp rakyat tetap tak sedar..nak kena paksa mcm mana taktau la...masa kat jepun..korang bayangkan la punya la bersih negara depa sampai aku xjumpa tong sampah..sampah penuh beg aku..balik buang kat homestay..kalau ada pun semua tong sampah recycle..korang xkan jumpa tong biasa..so diaorg paksa rakyat buang sampah ikut jenis..

Bila buat kajian balik..rupanya program ni tak berjaya sebab di rumah tak mulakan buat pengasingan sampah..so semua takkan buat la wlupun kerajaan dah sediakan tong sampah warna tu kat mana2 pun...sekarang ni aku tengok kat taman aku ada sediakan mcm tong besaq untuk buang sampah kitar semula tu..bguih..aku sgt sokong...so bermula dr 2 bulan lepas aku dah mula didik anak aku buang sampah ikut bahan plastik, kertas dan tin/kaca..alhamdulillah menjadi..anak2 aku buat..dan yg lebih ajaib ..tong sampah biasa tu xpenuh..2 minggu pun blm ada sampah aku buang kat tong hijau tu..sbb aku asingkan semua sisa..kalau sisa makanan mmg aku tak masuk dalam tong..aku kambus blkg umah buat baja...

so kat sini aku nak tekankan supaya korang kena didik anak2 mula dari rumah..encik suami pun dah terikut walaupun pada mulanya dia rasa renyah sbb byk tong sampah dalam umah aku..tong semua bersih dan kering ok...aku pastikan xder semut atau lipas..sbb nak pastikan kebersihan ...

aku cadangkan korang mulakan la dr rumah kalau nak benda camni jadi..sokongla kitar semula tu..masa depan anak2 jugak..korang tengokla kesan bau dan toksik dr tempat buangan sampah...dan pembaziran tanah sekitar tempat buangan tu...Allahuakbar...kesedaran tu dtg dr diri sendri..bukan sesiapa..ajarla anak2 buat semua tu...


Sumber Google..tapak pembuangan

Mula dr rumah

masa depan anak2 bermula dr keluarga..

Ok habis leteran aku...dah lama nak coretkan hal ni..kesedaran mula dr rumah..xboleh nak salahkan org lain kalau kita sendri xmulakan sesuatu..jom mula korang..bbai


No comments:

Post a Comment